O Životě.cz
Partnerské weby

Personální ředitelka Vám napíše profesionální strukturovaný životopis na míru pracovní pozici, o kterou se ucházíte. Životopis od nás je zaručeně pozvnánkou na pracovní pohovor. Nezapomeňte ani na motivační dopis díky němu vyniknete mezi ostatními kandidáty. Píšeme profesionální životopisy a motivační dopisy, připravujeme kandidáty na pracovní pohovory.

Naše ikonka
 O Źivotě.cz
Tiráž
O Životě.cz
ISSN 1214-6668
Vydavatel:
Marketer, s.r.o.
Hledání
Zde hledá Jyxo
Přijmeme!
Přijmeme do našeho týmu redaktora či redaktorku na externí spolupráci. Volné vstupy na akce (press screeningy, koncerty, tiskovky atd. atd. atd.), volnost ve výběru témat, možnost seberealizace, není nutná praxe a není ani omezeno věkovou hranicí, důležitý je písemný projev. Práce není finančně honorována. Zn.: Mladý kolektiv :-)
Soutěž!
Soutěžte s námi o dva zcela unikátní kalendáře Simony Krainové Agent 007, nafocené ve stylu Jamese Bonda s touto přední kráskou českého modelingu. Kalendář je neprodejný, ale může viset na stěně právě vám, pokud nám napíšete svá novoroční předsevzetí a to, jak v nich pokračujete, budete pokračovat či případně na čem jste pohořeli. Dva nejlepší příspěvky odměníme Agenty! Piště na redakce@ozivote.cz.
Výherci
S potěšením oznamujeme, že prosincovou soutěž vyhrál pan František Krám z Plzně a slečna Lucie Burovská z Prahy. Oběma gratulujeme a zasíláme jim slíbená DVD Na Stojáka! A co že jste si to přáli nejčastěji k Vánocům? Drtivě převažovaly technické vymoženosti :-)


TRÓJA film versus mýtus I

autor : Lexa , vydáno : 07. 05. 2004

Velkolepý filmový opus Trója je inspirován ještě velkolepějším starověkým eposem Illias. Filmové zpracování se od původního vyprávění, čili mýtu, liší podstatně. Po shlédnutí snímku by proto leckoho mohlo zajímat, jak moc se scénáristé filmu od antické báje odchýlili. Duel dopadá poměrně překvapivě a bude zaznamenán ve dvou článcích. Rozdíly lze totiž sledovat ve dvou vrstvách…

V té svrchnější se jedná o změny, kterých je sice ve filmu veliké množství, nicméně to jsou spíše jen detaily. Z hlediska celkového smyslu příběhu jsou nepodstatné, leč rozhodně je zajímavé o nich vědět.

Ačkoli na první pohled vypadají jako významné, jsou zcela ospravedlnitelné možnostmi, které filmový žánr tvůrcům poskytuje. Nejsilněji do očí bijící je především několik redukcí v nabízeném příběhu.

Každému je jasné, že 10 let dobývání Tróje by bylo příliš, pokud bychom nechtěli nějakou seriálovou formu. Ostatně Homérův epos stejně nepokrývá celou tuto dekádu. Věnuje se pouze několika dnům v posledním roce války (začíná sporem Agamemnona a Achilea, vrcholí soubojem Hektóra s Achileem a uzavřen je Hektórovým pohřbem). Zbytek (jako Paridův soud a únos Heleny ze začátku či Achileova pata a pád Tróje z konce) patří do mýtů, které byly (a snad stále ještě jsou) všeobecně známy…

Mrzutější je však okleštění jinak klíčového hrdiny, důvtipného Odyssea. Dle věštby, která by měla vždy hrát ve starověkém Řecku prim (vzpomeňme kupříkladu na Oidipa, že), má ten, kdo první vstoupí na trojský břeh, zahynout. Z tohoto důvodu Řekové dlouho otálejí s vyloděním, a tak je náhle celá válečná operace vážně ohrožena. Nikoli tedy, že Brad Pitt coby Achilleus všechny předehnal, aby jako první ukázal své kvality. Jelikož každá věštba musela být v archaickém Řecku do posledního detailu naplněna (znovu si připomeňme našeho milého Oidipa), měl by být tedy filmový Achilleus v konfrontaci s řeckým mýtickým myšlením okamžitě usmrcen! Nedokázal by totiž vyzrát nad věštbou tak, jako chytrý Odysseus. Ten vyhodil nejprve svůj štít a teprve na něj pak nohama seskočil. Hned po Odysseovi vyskočil nedočkavý Prótesiláos a okamžitě byl (v souladu s onou věštbou) smrtelně raněn Hektórovým kopím. Jeho smrt měla ještě další rozměr, dle pokračování oné věštby měla totiž zvítězit ta strana, která bude jako první oplakávat padlého hrdinu.

Ani dalších činů Odyssea, které vykonával díky své chytrosti a bez kterých by (opět dle různorodých věšteb) Trója nikdy nepadla, se nedočkáme. Ani jak má (jinak než ve filmu) ještě před začátkem války přemluvat Achillea k účasti, protože bez něj nemůže být (opět dle další věštby) Trója nikdy dobyta. Achileus byl svou matkou Thetis, která ho nechtěla do války pustit, totiž převlečen za dívku a ukryt mezi královské dcery na jednom ostrově. A Odysseus před ně v přestrojení za obchodníka rozprostře své zboží. Mezi šperky pohodí (jakoby náhodou) i meč. Na smluvené znamení pak před palácem zinscenují jeho druhové válečnou šarvátku. Královské dcery se v nastalém zmatku rozprchnou, až na jedinou, která se chopí meče a vyběhne ven. Takto se díky Odysseově nápadu bájný rek prozradí. Myslím, že to mohla být (zvláště s Bradem Pittem:-) divácky opravdu vděčná scéna…

Postava Odyssea tak byla silně zúžena jen na omšelého přisluhovače a vykonavatele příkazů krále Agamemnóna. Z veškerých jeho nápadů a "vychytávek," které by měl na plátně předvádět, byl ve filmu ponechán (se skřípěním zubů) jen jeho Trojský kůň, protože jeho absence by byla asi už opravdu příliš… Odysseovo naprosté a necitelné zestručnění by však mělo nejvíc mrzet samotné tvůrce, producenty a distributory, neboť si tím předem uzavřeli cestu k druhému dílu, čili komerčně výhodné možnosti pokračování. Řeč je samozřejmě o navazujícím eposu Odysseia.

Zcela zredukována (až na jedinou výjimku - Achilleovu matku Thetis) byla přítomnost antických bohů, kteří v eposu i v báji mají radikálně určovat veškeré dění. Vše by mělo vlastně záviset na tom, na čí stranu se který bůh přikloní (zavzpomínejme například, jak to pěkně fungovalo v legendárním Souboji Titánů).

Trójanům pomáhá Apollón (to jediné je ve filmu zmiňováno) a Afrodíta, která vlastně celou válku způsobila. Aby jí totiž Paris přiřkl ono slavné zlaté "jablko sváru," slíbila mu lásku Heleny, tedy nejkrásnější ženy světa. Protože se Parisovi tato nabídka zamlouvala, poštval si tím proti sobě zbylé bohyně zúčastněné v tomto sporu – Héru a Athénu, které se pak bez přestání všemožně snažily Trójanům škodit.

V druhém článku na toto téma se zaměříme na hrubější změny, které jsou daleko méně odpustitelné…

Všechny zde zmiňované vypuštěné pasáže jsou totiž z hlediska filmového zpracování docela pochopitelné (pokud tedy nechceme strávit v kině místo tří hodin minimálně tři roky kvůli objasnění všech souvislostí, které se v řecké mytologii na Homérův epos váží). Z hlediska přehlednosti příběhu byla stejně vhodná změna učiněna například u postavy Achilleovy milenky, tedy u důvodu jeho komplikované hádky s Agamemnónem (od které se pak odvíjí téměř veškerý další děj eposu). Ve filmu totiž došlo ke sloučení dvou postav: Chríseovny (dcery kněze Chrýsa Apolónova chrámu) a Bríseovny (Achileovy milé). Celý spor, do kterého má dle eposu zasáhnout na Achilleovu žádost mimo jiné i jeho matka Thetis, musel být ve filmu tedy kapánek upraven, ale myslím že ku prospěchu celé věci.

Autor je zástupcem šéfredaktora O Životě.cz.
Komentáře
VěcAutorDatum a čas

K článku nejsou žádné komentáře.

Zobrazit Vše | Přidat nový

Reklama
Pojištění
Za obsah jednotlivých materiálů odpovídají jejich autoři. Obsah © redakce O Životě.cz 2002 - 2006