O Životě.cz
Partnerské weby

Personální ředitelka Vám napíše profesionální strukturovaný životopis na míru pracovní pozici, o kterou se ucházíte. Životopis od nás je zaručeně pozvnánkou na pracovní pohovor. Nezapomeňte ani na motivační dopis díky němu vyniknete mezi ostatními kandidáty. Píšeme profesionální životopisy a motivační dopisy, připravujeme kandidáty na pracovní pohovory.

Naše ikonka
 O Źivotě.cz
Tiráž
O Životě.cz
ISSN 1214-6668
Vydavatel:
Marketer, s.r.o.
Hledání
Zde hledá Jyxo
Přijmeme!
Přijmeme do našeho týmu redaktora či redaktorku na externí spolupráci. Volné vstupy na akce (press screeningy, koncerty, tiskovky atd. atd. atd.), volnost ve výběru témat, možnost seberealizace, není nutná praxe a není ani omezeno věkovou hranicí, důležitý je písemný projev. Práce není finančně honorována. Zn.: Mladý kolektiv :-)
Soutěž!
Soutěžte s námi o dva zcela unikátní kalendáře Simony Krainové Agent 007, nafocené ve stylu Jamese Bonda s touto přední kráskou českého modelingu. Kalendář je neprodejný, ale může viset na stěně právě vám, pokud nám napíšete svá novoroční předsevzetí a to, jak v nich pokračujete, budete pokračovat či případně na čem jste pohořeli. Dva nejlepší příspěvky odměníme Agenty! Piště na redakce@ozivote.cz.
Výherci
S potěšením oznamujeme, že prosincovou soutěž vyhrál pan František Krám z Plzně a slečna Lucie Burovská z Prahy. Oběma gratulujeme a zasíláme jim slíbená DVD Na Stojáka! A co že jste si to přáli nejčastěji k Vánocům? Drtivě převažovaly technické vymoženosti :-)


Pekingská opera poprvé v Praze

autor : Alena Oswaldová , vydáno : 01. 11. 2004

Příznivci čínské opery a labužníci umění měli možnost povzbudit své chutě v úterý v Paláci Akropolis, kde proběhl Večer pekingské opery. Uznávaný soubor Čínské divadelní akademie v čele s paní Shang Huimin vystoupil poprvé v Čechách.

Pekingská opera je bezesporu nevšedním a v Čechách ojedinělým kulturním zážitkem. Ačkoli pro mnohé smrtelníky nestravitelná, zaručuje úžasnou podívanou, pro hudební znalce a sinology samozřejmě navíc zážitek duchovnějšího rázu.

Čínská opera, živá forma dramatu, je koncipována jako soulad mezi pohybovou (taneční a akrobatickou), hudební a hereckou (mimickou a recitační) složkou. Každá ze složek se rozvíjí určitým směrem, který se zpravidla odlišuje podle druhy operní školy či jednotlivého představení. Představení vychází z tradičních čínských divadelních a literárních předloh. Hlavními hrdiny jsou archetypy bojovníka, opičího krále, pricezny atd. Svým způsobem se dá přirovnat ke komedii dell´arte, ačkoli má daleko větší řád a je opravdu detailně propracovaná. Technika zpěvu se trénuje, stejně jako technika tance několik let, vlastně po celý život.

Pekingskou operu divákům v Paláci Akropolis představila Feng-jűn Song, která večer i dramaturgicky koncipovala. Feng-jűn Song produkovala mnoho projektů podobného rázu a v mnohých také účinkovala, například divadelní představení Marné tázání nebes (J.A. Pitínský v divadle Archa, 2001). Feng-jűn Song je ale především zpěvačkou. Nedávno vydala album Horská karavana, které evropskému uchu přibližuje nejen tradiční čínskou hudbu, ale i etnické hudby, mj. třeba mongolskou. Paní Shang Huimin, účinkující opery, byla učitelkou opery právě Feng-jűn Song.

Feng-jűn Song pečlivě vybírala ukázky tradiční pekingské opery – diváci shlédli pět kusů, které, jak Feng-jűn Song poznamenala v úvodu, mají málo společného s operou, předkládanou turistům jako tradiční. V Akropoli se odehrálo náročné a vypilované představení.

Pekingská opera je kvůli složitému systému pohybových technik a gest velmi obdivována a v Číně má výsostné postavení, jako jedna z mála přesahuje jak regionální hranice Číny, tak Čínu samotnou. I přes komplikovanost a pro Evropana často i dějovou nepochopitelnost si získává obdiv po celém světě.

Vizuální součástí opery jsou třpytivé a něžně kýčovité kostýmy a barevné masky vyjadřující roli postavy. Každá hraná postava je kromě makeupu a kostýmu vymezena také přísným rámcem gest. Děj se znázorňuje téměř minimalisticky, avšak srozumitelně – jednoduchý pohybem dává postava najevo své emoce, stejně jako jízdu na koni.

Výbornou ukázku právě takové gestikulace a mimiky předvedl protagonista kusu Opičí král. když vyjádřil celým tělem naprosto přesně povahu chamtivé a nedomýšlející opice. Obdobně, a ještě humorněji, ztvárnila roli představitelka opery Našla dívenka nefritový náramek. Na rozdíl od tragických událostí Vtrhnout do paláce, Ztratit dítě a zbláznit se a Princezna vyráží za Dlouhou zeď se tato opera velmi podobala pantomimickému vystoupení s humorným nádechem.

I když technika zpěvu zůstala laikovi pravděpodobně skryta (Feng-jűn Song ji vysvětluje jako zpěv jdoucí za hranice dechu, když tóny zůstávají v těle a rozeznívají ho), mohl sledovat akrobatické výkony, které jsou součástí opery, žádná opera se totiž neobejde bez alespoň jedné bojové scény.

Výsledkem úterního představení pekingské opery byla podívaná, která připravila zajímavý zážitek pro odborníky i laiky, potěšila ucho i oko diváka, stejně tak duši.

Komentáře
VěcAutorDatum a čas

K článku nejsou žádné komentáře.

Zobrazit Vše | Přidat nový

Reklama
Pojištění
Za obsah jednotlivých materiálů odpovídají jejich autoři. Obsah © redakce O Životě.cz 2002 - 2006