O Životě.cz
Partnerské weby

Personální ředitelka Vám napíše profesionální strukturovaný životopis na míru pracovní pozici, o kterou se ucházíte. Životopis od nás je zaručeně pozvnánkou na pracovní pohovor. Nezapomeňte ani na motivační dopis díky němu vyniknete mezi ostatními kandidáty. Píšeme profesionální životopisy a motivační dopisy, připravujeme kandidáty na pracovní pohovory.

Naše ikonka
 O Źivotě.cz
Tiráž
O Životě.cz
ISSN 1214-6668
Vydavatel:
Marketer, s.r.o.
Hledání
Zde hledá Jyxo
Přijmeme!
Přijmeme do našeho týmu redaktora či redaktorku na externí spolupráci. Volné vstupy na akce (press screeningy, koncerty, tiskovky atd. atd. atd.), volnost ve výběru témat, možnost seberealizace, není nutná praxe a není ani omezeno věkovou hranicí, důležitý je písemný projev. Práce není finančně honorována. Zn.: Mladý kolektiv :-)
Soutěž!
Soutěžte s námi o dva zcela unikátní kalendáře Simony Krainové Agent 007, nafocené ve stylu Jamese Bonda s touto přední kráskou českého modelingu. Kalendář je neprodejný, ale může viset na stěně právě vám, pokud nám napíšete svá novoroční předsevzetí a to, jak v nich pokračujete, budete pokračovat či případně na čem jste pohořeli. Dva nejlepší příspěvky odměníme Agenty! Piště na redakce@ozivote.cz.
Výherci
S potěšením oznamujeme, že prosincovou soutěž vyhrál pan František Krám z Plzně a slečna Lucie Burovská z Prahy. Oběma gratulujeme a zasíláme jim slíbená DVD Na Stojáka! A co že jste si to přáli nejčastěji k Vánocům? Drtivě převažovaly technické vymoženosti :-)


Kultura demonstruje

autor : Mgr. Tomáš Vladislav Novák , vydáno : 29. 11. 2004

Po patnácti letech povstávají opět pražští divadelníci. Tentokrát nejde o svobodu, ale téměř o život některých divadelních prostor. Magistrát chce peníze dávat hlavně „přátelům“.

Čtvrteční ráno 25. listopadu před vchodem na Magistrát hl. m. Prahy. Zastupitelé se scházejí ke svému jednání a „šlapou“ po penězích. Schody jsou pokryty fotokopiemi bankovek, každý přicházející dostane list s prohlášením některých pražských umělců. Asi třicet převážně divadelníků vysvětluje, proč trvají na svých čtyřech požadavcích.

1) Znovu projednat návrhy na čtyřleté granty, ale v přímé souvislosti s jednoletými, aby nedošlo k nevyváženosti a krácení celkové částky jednoho na úkor druhého. Takto závažné kroky vyžadují důkladnou odbornou analýzu.

2) Urychleně vytvořit expertní skupinu pro posouzení všech žádostí o čtyřletý grant a respektovat výsledky analýzy žádostí. Pokud analýza čtyřletých žádostí nebude uskutečněna do prosincového zasedání Zastupitelstva, odložit čtyřleté financování o další rok. Dokud nebudou v úzké spolupráci s experty definována a dodržována jasná pravidla a kritéria hodnocení uměleckých projektů, udělit znovu pouze jednoleté granty.

3) Přítomnost odborníků na jednáních komise Rady pro udílení grantů v oblasti kultury a umění, jak je to běžné u jiných komisí Rady.

4) Aby kontrolní výbor Zastupitelstva prozkoumal všechny žádosti čtyřletých grantů (včetně vyřazených) a znovu ověřil zda jsou skutečně v souladu s podmínkami grantového řízení.

Co se vlastně stalo?

Výbor kultury, ochrany památek a cestovního ruchu ZHMP navrhl nové čtyřleté granty pražským divadelním scénám. Zdálo by se, že tedy věc bohulibou – jistě je lepší mít jistotu financování na delší dobu. Jenže – a to je ten háček – v návrhu se objevily obrovské rozdíly. Nevyváženost ve výši částek, které jednotlivým subjektům Rada navrhuje, je do očí bijící zvláště pro umělce a produkční znalé poměrů v jednotlivých divadlech. Navíc je skutečně neobvyklé měnit podmínky udělení grantu uprostřed řízení.

Návrh počítá s celkovou částkou přes 60 mil. Kč. Tím zřejmě dojde k drastickému snížení rozpočtových prostředků na kulturu pro jednoleté granty zaměřené na vlastní tvůrčí projekty, prezentaci pražské kultury v zahraničí apod. – tj. to, co také tvoří pražskou kulturní scénu cennou.

V publikovaném návrhu čtyřletých grantů figurují subjekty zcela odlišných zaměření. Jsou tu divadla hereckých osobností s vlastními soubory (a tedy produkující vlastní divadelní inscenace), divadla zvoucí pravidelně hotová představení či pořady (tedy bez zatížení produkcemi jednotlivých inscenací nebo minimálně), divadla zaměřená na menšinové žánry (tanec, loutky – produkující nová představení), Roxy jako otevřený prostor pro různé žánry, hudební těleso (PKF) a Palác Akropolis – hudební klub oslovující široce mladou generaci (neprodukující vlastní představení nebo minimálně).

Požadavky některých z nich jsou skutečně zarážející. Například Divadlo v Celetné žádá 2,5 mil. Kč (a produkuje vlastní inscenace, hraje denně a navíc poskytuje prostory dalším nezávislým subjektům) a Divadlo Bez zábradlí nebo Divadlo Na Fidlovačce chtějí 11,5 – 15,9 mil. Kč/rok. Jedni totiž žádají jen o nejnutnější prostředky na zajištění kontinuity své činnosti, druzí chtějí srovnatelné podmínky s příspěvkovými organizacemi města. Pro zajištění činnosti jim však stačí podstatně méně, zvláště při šanci komerčně využít hereckých jmen a zvýšit tak podíl tržeb na celkových příjmech.

Divadelní aktivity Paláce Akropolis jsou minimální. Jedná se o úspěšný hudební klub, který nelze srovnávat s žádnou pražskou divadelní scénou. Požadavky na roční příspěvky přes 20 mil. a návrh rozpočtu 15 - 17 mil Kč/rok se proto jeví jako nehorázné. Roční příspěvek Paláce Akropolis by měl být srovnatelný s Roxy, určitě ne vyšší. Zkušenosti nezávislých umělců, kteří se v Akropoli pokoušeli realizovat své projekty nejsou nejlepší, i proto že celá stavba je provedena více pro hudební produkce, kam směřuje i propagace a zájem provozovatele. V roce 2004 dostal Palác Akropolis nejvyšší příspěvek ze srovnatelných scén a přesto se nezaměřil na realizaci nových tvůrčích projektů, ale zůstal u hostování hotových, především hudebních produkcí, což je finančně podstatně méně náročné. Je proto zarážející, z jakého popudu by mělo v jeho případě dojít k tak zásadnímu navýšení.

Co ale se skrývá za problémem Akropole? Provozuje ji předseda klubu zastupitelů ODS na Praze 3 pan Hurda, který je rovněž členem zastupitelstva hlavního města. Už jen tento fakt by (mezi myslícími lidmi) vylučoval udělení jakéhokoli grantu. Jenže Akropole dostává granty v řádu milionů korun i od Prahy 3. Náklady na vlastní tvůrčí činnost má minimální, protože se profiluje jako rokový klub schopný sám na sebe vydělat. Navíc – součástí Akropole je velký obytný dům a tři restaurace, které rovněž produkují slušný zisk.

Jak se chce Akropole srovnávat s jinými, podstatně hodnotnějšími, divadly typu Ponec, Alfred ve dvoře, bří. Formanů, Archa, Na Zábradlí? Nešlápli naši páni zastupitelé hodně vedle?

Problém čtyřletých grantů nakonec Zastupitelstvo neprojednalo a odložilo ho na prosincové zasedání. Nejistota v divadlech proto dál trvá, protesty rovněž. Možná to je ale dost času na to, aby se pan Hurda (a jeho pomahači jako např. O. Pecha) zastyděli.

Komentáře
VěcAutorDatum a čas

K článku nejsou žádné komentáře.

Zobrazit Vše | Přidat nový

Reklama
Pojištění
Za obsah jednotlivých materiálů odpovídají jejich autoři. Obsah © redakce O Životě.cz 2002 - 2006