O Životě.cz
Partnerské weby

Personální ředitelka Vám napíše profesionální strukturovaný životopis na míru pracovní pozici, o kterou se ucházíte. Životopis od nás je zaručeně pozvnánkou na pracovní pohovor. Nezapomeňte ani na motivační dopis díky němu vyniknete mezi ostatními kandidáty. Píšeme profesionální životopisy a motivační dopisy, připravujeme kandidáty na pracovní pohovory.

Naše ikonka
 O Źivotě.cz
Tiráž
O Životě.cz
ISSN 1214-6668
Vydavatel:
Marketer, s.r.o.
Hledání
Zde hledá Jyxo
Přijmeme!
Přijmeme do našeho týmu redaktora či redaktorku na externí spolupráci. Volné vstupy na akce (press screeningy, koncerty, tiskovky atd. atd. atd.), volnost ve výběru témat, možnost seberealizace, není nutná praxe a není ani omezeno věkovou hranicí, důležitý je písemný projev. Práce není finančně honorována. Zn.: Mladý kolektiv :-)
Soutěž!
Soutěžte s námi o dva zcela unikátní kalendáře Simony Krainové Agent 007, nafocené ve stylu Jamese Bonda s touto přední kráskou českého modelingu. Kalendář je neprodejný, ale může viset na stěně právě vám, pokud nám napíšete svá novoroční předsevzetí a to, jak v nich pokračujete, budete pokračovat či případně na čem jste pohořeli. Dva nejlepší příspěvky odměníme Agenty! Piště na redakce@ozivote.cz.
Výherci
S potěšením oznamujeme, že prosincovou soutěž vyhrál pan František Krám z Plzně a slečna Lucie Burovská z Prahy. Oběma gratulujeme a zasíláme jim slíbená DVD Na Stojáka! A co že jste si to přáli nejčastěji k Vánocům? Drtivě převažovaly technické vymoženosti :-)


Čím jet?

autor : Jiří Jakl , vydáno : 09. 06. 2005

Moderní dobu výrazně ovlivnil fenomén rychlé dopravy. Každý druh dopravy má své výhody a nevýhody, své fandy a odpůrce. Jen bych chtěl připomenout několik věcí, nad kterými možná již neuvažujeme nebo si je nepřipouštíme.

Plné auto znečišťuje životní prostředí méně než prázdný autobus, kterým stejně můžeme vést maximálně tak objemný ruksak. V hromadné dopravě lze ušetřit spoustu času a vlak je velmi jedinečným způsobem dopravy. Bohužel řada lidí miluje svá autíčka a motorčičky, a proto svět kolem nás vypadá, jak vypadá.

Dospěl jsem k názoru, že každý milujeme a fandíme nějakému druhu vozidel - kola, motorky, auta, vlaky, lodě, letadla,… prostě asi vše, co kdy člověk ke svému vození vymyslel. Jsme těmto výmyslům ochotni obětovat své peníze, čas, ale často i zdraví či hodnotnou přírodu a krajinu. Existují lidé, kteří svá vozidla milují více než lidi ze svého okolí, rádi se opíjejí jedovatou 'vůní' benzínu, vzrušují se zbytečně nebezpečnou jízdou, smyslem jejich života je nablýskaný bourák před jejich domem, no a kdo ví co ještě. Kde se ta láska bere? Proč je dnešní společenské postavení hodnoceno podle vlastnění řidičského průkazu a pořádného auta? Nezbývá než zhodnotit jednotlivé dopravní prostředky.

Kolo

Na kole se musí šlapat. Šlapání je zdravé, mnohdy ale i nepřiměřeně úmorné (kopce). Kolo je celkem levný dopravní prostředek, lze se jím dostat do řady míst zapovězených motorovým vozidlům, nemusíme poslouchat hluk motoru a všemi smysly tak lze vnímat krajinu kolem sebe. Naložit kolo lze jen dosti omezeně, na obchodní jednání ve vzdálenějším místě asi jen těžko přijedete v obleku na kole. Kdo najede pár tisíc kilometrů na kole ročně, ten je již tak trochu frajer.

Motorka

Motorky podle mě dělají příliš mnoho smradu a hluku na to, že vezou jen 1-2 lidi a obvykle vlastně žádný další náklad. Spotřeba paliva na osobu je ale menší než u ne plně naloženého auta. Pomníčky motorkářů u cest asi nesvědčí zrovna o bezpečnosti tohoto vozidla a vlastně i ledaskterý motorkář obvykle přizná, že svůj stroj alespoň někdy 'položil'. Uměním asi stále zůstává schopnost držet rovnováhu.

Auto

Miláčkem rodiny je obvykle auto. Kdo jezdí autem je 'něco lepšího' - je nezávislý a schopný. Jen málo lidí si připouští nevýhody automobilové dopravy. Máte neustálé starosti s technickým stavem auta, řízení auta je nenávratná ztráta času (i když může přinést i časovou úsporu), kvůli autům se ve městech nedá pořádně dýchat, kvůli výstavbě silnic pro auta je řada lidí ochotna zničit jakýkoli zbytek přírody, o bezpečnosti nemluvě (včetně ohrožování chodců). Málokdo si připouští, že i významní lidé dovedou přežít bez řidičáku (a nemusí to nutně znamenat, že je pořád někdo vozí právě autem). A jaká je to ztráta, když se na hodinu zastaví výroba automobilů v jedné automobilce a svět bude mít o 250 automobilů méně?

Nechápu, proč tak záleží na značce auta, když i auto levné nás může dopravit kam potřebujeme stejně dobře, rychle a bezpečně (na silnicích je stejně omezená rychlost). U obchodníka může lepší auto znamenat, že obchodník je seriózní, ale i jen že dokáže ze svých klientů dostat více peněz. Lidé bez auta životní prostředí tolik nepoškozují, a přesto jsou nuceni nést dopady automobilizmu stejnou měrou, jako lidé s auty. Záměrně nám reklamy ukazují, jak se jezdí autem do panenské přírody, přitom tu panenskou přírodu právě auta bohužel ničí (viz kontroverzní výstavba dálnic Českým středohořím nebo Českým rájem).

Na tomto místě je však nutné vzpomenout i skutečné výhody aut. Plně obsazené vesnické auto bude vždy ekologičtější a levnější než poloprázdný autobus či vlak. Autobusem a vlakem se opravdu nedá dojet vždy tam, kam je potřeba opravdu dojet, o možnosti přepravy určitého množství nákladu nemluvě. Auta jsou také nutností v naléhavých případech jako je doprava rychlé záchranné pomoci apod.

Hromadná doprava

Zejména s připravovaným zdražováním městské hromadné dopravy v Praze je hromadná doprava diskutována stále častěji. Podle řady lidí by měla být alespoň městská hromadná doprava zdarma (a to nejen kvůli argumentu, že dopravní obslužnost je naším právem). Je těžké pak po někom žádat kvalitní dopravu, když je placena pouze z daní, na druhou stranu je to způsob, jak více lidí bude tuto dopravu preferovat před auty. Auta jak známo dusí lidi ve městech, ucpávají dopravní tepny, snižují naši bezpečnost na ulicích. Bezplatná hromadka se již v řadě měst osvědčila, neboť tuto dopravu pak preferuje více lidí a je tak možno přepravit rychleji, bezpečněji a ekologicky jejich větší množství. Cestující mohou během své přepravy číst knihy, věnovat se intenzivně poslechu hudby či rozhovorům se spolucestujícími (tyto výhody zmiňuje i známý astronom Jiří Grygar). Na druhou stranu Vás může někdo třeba v autobuse obtěžovat, okrást nebo nakazit nějakou nemocí.

Rád bych vzpomněl i možnost železniční dopravy. Šetrnost k životnímu prostředí je jednou z dominantních předností železniční dopravy. Železnice potřebuje k přemístění stejného množství zboží ve srovnání se silniční dopravou nejmenší zábor pozemků, spotřebuje méně energie, způsobuje méně exhalací a méně hluku. Spotřeba elektřiny v poloprázdném vlaku na osobu je ale astronomická. Žádný jiný dopravní prostředek Vám nenabídne tolik místa pro nohy a možnost využití záchodu kdykoli během cesty.

Závěrem lze říci, že o způsobu naší dopravy rozhodují především politici a ekonomové - dokáží totiž znevýhodnit i výhodné způsoby dopravy. Ve volbách, kdy máme rozhodnout o našem osudu (zdravým počínaje a důchody konče), je těžké zohlednit všechna zla, která ta která volba přináší. Doufám, že naše volba bude zohledňovat i to, o jaký způsob dopravy vlastně stojíme. Žádný druh dopravy bohužel není univerzálně nejlepší.

http://blisty.cz/2005/5/20/art23423.html

http://cd.cz/index.php?action=section&id=196

Komentáře
VěcAutorDatum a čas

K článku nejsou žádné komentáře.

Zobrazit Vše | Přidat nový

Reklama
Pojištění
Za obsah jednotlivých materiálů odpovídají jejich autoři. Obsah © redakce O Životě.cz 2002 - 2006