O Životě.cz
Partnerské weby

Personální ředitelka Vám napíše profesionální strukturovaný životopis na míru pracovní pozici, o kterou se ucházíte. Životopis od nás je zaručeně pozvnánkou na pracovní pohovor. Nezapomeňte ani na motivační dopis díky němu vyniknete mezi ostatními kandidáty. Píšeme profesionální životopisy a motivační dopisy, připravujeme kandidáty na pracovní pohovory.

Naše ikonka
 O Źivotě.cz
Tiráž
O Životě.cz
ISSN 1214-6668
Vydavatel:
Marketer, s.r.o.
Hledání
Zde hledá Jyxo
Přijmeme!
Přijmeme do našeho týmu redaktora či redaktorku na externí spolupráci. Volné vstupy na akce (press screeningy, koncerty, tiskovky atd. atd. atd.), volnost ve výběru témat, možnost seberealizace, není nutná praxe a není ani omezeno věkovou hranicí, důležitý je písemný projev. Práce není finančně honorována. Zn.: Mladý kolektiv :-)
Soutěž!
Soutěžte s námi o dva zcela unikátní kalendáře Simony Krainové Agent 007, nafocené ve stylu Jamese Bonda s touto přední kráskou českého modelingu. Kalendář je neprodejný, ale může viset na stěně právě vám, pokud nám napíšete svá novoroční předsevzetí a to, jak v nich pokračujete, budete pokračovat či případně na čem jste pohořeli. Dva nejlepší příspěvky odměníme Agenty! Piště na redakce@ozivote.cz.
Výherci
S potěšením oznamujeme, že prosincovou soutěž vyhrál pan František Krám z Plzně a slečna Lucie Burovská z Prahy. Oběma gratulujeme a zasíláme jim slíbená DVD Na Stojáka! A co že jste si to přáli nejčastěji k Vánocům? Drtivě převažovaly technické vymoženosti :-)


Pohroma jménem Maturita nanečisto 2007

autor : Štěpán Mejzlík , vydáno : 27. 03. 2007

Jaké jsou dojmy z letošní Maturity nanečisto z anglického jazyka? Třemi slovy: byrokracie, chaos, zabedněnost.

Úvod do děje


Jako maturanta mě toto pondělí potkala zajímavá a do maximální míry iritující záležitost - Maturita nanečisto 2007. Jedná se o projekt Ministerstva školství, konkrétně tedy organizace CERMAT, který má příslušným orgánům sloužit jako příprava na tolik opěvovanou státní maturitu ? tedy aby viděli v praxi, jak se s jejich výmysly vyrovnají studenti a profesoři.

Tento projekt probíhá už desátým rokem a za tu dobu se vystřídalo jak velké množství ministrů, tak i velké množství různých variant testů ? od ?olympiád pro pomocné školy? až po testy, za jejichž obtížnost by se nemusela stydět ani organizace MENSA. Každopádně loni již testy vypadaly celkem ?skousnutelně?, tak se všichni těšili, že letos se jejich úroveň ještě dopiluje a bude více méně vymalováno.

Kdepak přátelé, letos nám úředníci z CERMATU ukázali varovně zdvižený prst, jako by nám říkali, že doba byrokratického útlaku není ani zdaleka za námi. V následujícím textu bych se rád vyjádřil, jak mi na tomto místě přísluší, k Maturitě nanečisto z anglického jazyka. Nebojte, budu se krotit a sprostá a obhroublá slova budu maximálně eliminovat.

Ideální způsob testování znalosti jazyka


Kdo se zabývá cizími jazyky, ať už z hlediska didaktického nebo jen jako student, jistě pochopil, že celkově se úroveň znalosti tohoto předmětu testuje velmi obtížně. Jakou formu zvolit? Testy s výběrem z možností? Doplňovačky? Poslech? Psaný projev? Co je nejdůležitější? Těžká otázka, perou se s ní učitelé celého světa a každý dochází k mírně odlišnému závěru. K čemu ale došli zaměstnanci CERMATU, nad tím zůstává rozum stát.

Nedokážu přesně vystihnout jejich myšlenkové pochody, ale mohlo to být asi takhle.
Testové otázky nevypovídají o úrovni znalosti jazyka, ta se ukáže jenom na vlastním projevu.
Takže připadá v úvahu projev mluvený nebo psaný. Výsledky však musí být možné objektivně hodnotit. Tím pádem mizí z výběru mluvený projev, neboť jeho hodnocení je velmi subjektivní a neexistují ?důkazy?, pokud by chtěl někdo ověřovat správnost vyhodnocení. Takže zůstává psaný projev. Tudíž tedy maturita bude spočívat z psaného projevu. Tam se ukáže, co se člověk za tu dobu naučil. Nápad jistě dobrý?

Když se do výuky zaplete pan Formulář


Jenže teď se do celé věci vložili úředníci a bylo zaděláno na malér. Položili si totiž otázku: ?Jak objektivně hodnotit psaný projev? Každý bude originál, každý bude mít svou osobitost. Ha, problém?? A druhý chytrolín odpověděl: ?Problém? Vůbec ne. Uděláme studentům koleje, po kterých budou muset jet a pokud nepojedou, vybočí z řady….šmik, hlavička dolu. My je srovnáme do latě, jako vojáčky.?

Pak se asi muselo udělat nějaké výběrové řízení o titul byrokrata byrokratoviče, kterému bylo svěřeno vytvoření pravidel. A průšvih je na světě.

Tento človíček se zjevně musel držet tohoto zadání:
1) Nesmíme nechat studenta tápat, co psát
2) Každý musí psát to samé, jinak nemáme šanci opravovat objektivně

Žádný problém, šéfe, řekl byrokrat byrokratovič a sepsal pravidla:
- přesně určit délku textu (nakonec 130 až 150 slov u jedné a 60 až 70 slov u druhé úlohy)
- přesně určit, co musí být v textu obsaženo
- určit, jakým stylem bude text napsán (nakonec zvítězil dopis ve spíše neformálním duchu)
- a co hlavně, stanovit kritéria hodnocení

Jak to celé dopadlo


V praxi tedy (mírně zkráceno, ?právnické? kličky vynechány):

Minulý měsíc jste se přestěhovali do nového domu. Napište známému, se kterým si dopisujete anglicky, krátký dopis v rozsahu 130 až 150 slov, v němž mu tuto informaci sdělíte a:
- Uveďte důvod, proč jste se přestěhovali
- Uveďte informaci o tom, jak nový domek vypadá
- Uveďte, co se vám na něm líbí a nelíbí
- Uveďte, jak tato změna ovlivnila Váš život


Zadání již maličko nahání hrůzu. Ovšem co vás dorazí jsou kritéria hodnocení. Nejsem profesor a nemám přístup ke kompletním pokynům pro hodnocení, nicméně pro ukázku alespoň tolik:


Na první pohled je patrné, že zadání bylo ?veďte studenta za ruku, hlavně ať to každý udělá?. To je na jednu stranu sice chvályhodné ? jistě to ocení studenti na technických školách, kde se jazyky vyučují pouze z povinnosti, ale ti, kteří čtyři roky pilně studovali, si teď trhají vlasy.

Nevěřili byste, jak limitující je počet 150 slov, když musíte napsat něco, co bude mít hlavu a patu. Já osobně jsem se před zkouškou zařekl, že nebudu rebelovat a dodržím pokyny shora. Napsal jsem za deset minut koncept, dalších pět minut počítal slova a při výsledku kolem čísla 300 se mi zatočila hlava. A to byla přátelé jedna strana A4! Tak jsem se vrátil na začátek a škrtal a škrtal až jsem nakonec svou práci tak osekal, že mi z původně krásné sochy zbyl jen špalek bez rukou, nohou a hlavy. Ale dodržel jsem zadání ? všichni jsme si rovni. Vyčnívající z řady dle rozkazu nemilosrdně zarazit a pokořit. Výborně, s CERMATEM na věčné časy…ale to už tu bylo, ne?

Jaká je váha této zkoušky?


Zaráží mě, že se čeští úředníci nepoučili z formátu, který používají celosvětově uznávané jazykové zkoušky ? PET, FCE, CAE či americký TOEFL. Tam se učte přátelé ? ty zkoušky připravovali lidi, podle jejichž metodik a učebnic se učí celý svět! Ale přejímaní cizích nápadů asi nepatří do naší státní správy. My tu budeme raději na svém rybníčku patlat vlastní metody, aspoň bude sranda, ne?
Kdyby se vzal model zkoušky PET a mírně se poupravil pro české podmínky, státní maturita z AJ by byla na světě ? nakonec, jde o úroveň intermediate, které by měl každý středoškolák s maturitou dosáhnout. A kdo nedosáhne, asi, chtě nechtě, nebude moci mít maturitu z toho předmětu. Je to, jako kdybychom se snažili udělat zkoušku z jaderné fyziky na takové úrovni, aby ji udělal průměrně vzdělaný ekonom. Taky asi narazíme…

Bude-li zachován tento model testování, váha maturity z jazyka se sníží z už tak malé na takřka nulovou. Vypovídá totiž o tom, že jste schopni jakž takž anglicky komunikovat, tedy že přežijete v konverzaci s angličanem (za předpokladu, že tento bude vše psát na papírek, protože poslech testován není). Okruh potřebné slovní zásoby a gramatických znalostí je tak neuvěřitelně zmenšen, že maturitu by, troufám si říct, zvládlo 75% dětí v devátých třídách základních škol. Jen vedle postavte současný model s tématickými okruhy a provnávejte?nejde to, co?

Závěrem


Na celém tomto cirkuse mě nejvíc děsí jedna věc. Forma testu musela být schválena před více než půl rokem a od té doby na ní pracují naši státní ?odborníci?. Nevěřím a nechci věřit tomu, že tito lidé jsou nekompetentní a tak neschopní, že nepoznali nesmyslnost a neuvěřitelnou zkostnatělost tohoto modelu. Ale jednou byla celá věc schválena a, jak se zdá, není možné ten pohybující se kolos zastavit. Nahoře to odklepli a už to musí dojet. Naštve se tím několik tisíc lidí, pak se vyhodnotí statistiky a zjistí se, že tento způsob testování se neosvědčil. Tuto zprávu si přečte pan nejvyšší, řekne hmmm a bude se dál zabývat hloubáním nad nesmrtelností brouka. Deset miliónu je kde? Pryč, přátelé, pryč…

Kdyby tímto stylem pracovala společnost SCIO nebo i English-online.cz, dávno by zkrachovali. Protože ale úřednictvo, jak známo je placeno nikoli úkolovou, ale hodinovou mzdou, je vlastně jedno, jestli to, co dělají, dělají dobře. Přidáno nedostanou, ubráno taky ne. Tak proč se přetrhnout, že?

Mohl bych tu ještě rozvést formality typu jak vypadá podle úředníků ministerstva normovaně velké písmo nebo jak špatná je jejich práce s MS Wordem, když nedokáží ani věrohodně imitovat upoutávku v časopise a pozadí je nějak prazvláštně useknuto. Copak to nikdo nekontroloval???

Takže, to conclude (to se mi už do mé maturitní práce nevešlo, tak si to tady vynahrazuju ;-) ), tímto se řadím do nekonečného zástupu lidí, kteří považují Maturitu nanečisto 2007 za krajně nezdařilý projekt. CERMAT bych si dovolil po cimrmanovsku označit za pionýra slepých uliček v oblasti maturitních zkoušek. Našel další cestičku, o které může hrdě světu vytroubit

?Tudy ne, přátelé, tudy ne…?


PS: Na reakce čtenářstva se těším na adrese mejzlik@english-online.cz. Zejména bych byl velice vděčný za reakci někoho z Ministerstva nebo CERMATU, protože bych si velmi rád vyslechl argumenty druhé strany.
Autor je šéfem projektu English-OnLine.cz
Komentáře
VěcAutorDatum a čas

K článku nejsou žádné komentáře.

Zobrazit Vše | Přidat nový

Reklama
Pojištění
Za obsah jednotlivých materiálů odpovídají jejich autoři. Obsah © redakce O Životě.cz 2002 - 2006